Eric Michaud

Οι «βαρβαρικές εισβολές» και η γέννηση της Ιστορίας της Τέχνης

6 Μαΐου 2017
Αμφιθέατρο Μουσείου Μπενάκη – Κτήριο Πειραιώς, Αθήνα

Διοργάνωση ΕΕΙΤ.

Το σεμινάριο βιντεοσκοπήθηκε από το Ίδρυμα Μποδοσάκη – BLOD (Bodossaki Lectures on Demand) και ηχογραφήθηκε από την ΕΕΙΤ.
Παρακάτω θα βρείτε τους συνδέσμους για τα ηχητικά αρχεία της ΕΕΙΤ, όπως και τον σύνδεσμο του Ίδρυματος Μποδοσάκη.


Το Σάββατο 6 Μαΐου 2017 πραγματοποιήθηκε διάλεξη του καθηγητή Eric Michaud, Διευθυντή σπουδών στην École des Hautes Études en Sciences Sociales, Παρίσι.

Στην εισήγησή του, με θέμα Οι «βαρβαρικές εισβολές» και η γέννηση της Ιστορίας της Τέχνης, ο καθηγητής Michaud εστίασε στο γεγονός ότι η ιστορία της τέχνης συγκροτήθηκε ως επιστήμη, από το 1800 και μετά, με βάση το φανταστικό αφήγημα των βαρβαρικών εισβολών, συνδέθηκε με την άνοδο των εθνικισμών και τον σχηματισμό των Εθνών-κρατών και ως εκ τούτου πειθάρχησε στο αξίωμα της ομοιογένειας και φυλετικής καθαρότητα των λαών. Η ιστορία της τέχνης, εξαρτώντας τα καλλιτεχνικά στυλ από το αίμα, συνέδεσε τα αντικείμενα με φυλετικές ομάδες βασιζόμενη σε κάποια ορατά διακριτά στοιχεία.

Στόχος της διάλεξης δεν ήταν να καταδειχθούν μόνο οι φυλετικές/ρατσιστικές προϋποθέσεις των απαρχών αυτής της επιστήμης, αλλά επίσης να επισημανθεί ο βαθμός που ακόμη και σήμερα, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποιημένης αγοράς τέχνης, οι φυλετικοί προσδιορισμοί, άμεσα συναρτημένοι με την ιδιοφυία (génie) των λαών, συνεχίζουν να προσδιορίζουν τα καλλιτεχνικά αντικείμενα προσδίδοντάς τους σημαντική υπεραξία.

Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, Πειραιώς 138 στο πλαίσιο των τακτικών ομιλιών/σεμιναρίων που διοργανώνει η Εταιρία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης με προσκεκλημένους ιστορικούς τέχνης διεθνούς κύρους.

 

Ηχητικά αρχεία διάλεξης

Οπτικοακουστικό αρχείο διάλεξης