Πρόγραμμα Συνεδρίου
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016
9:30 Χαιρετισμοί
Πρωινή συνεδρία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τιτίνα Κορνέζου, επίκουρη καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Κρήτης
10:00 Ιάνθη Ασημακοπούλου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το Paragone των τεχνών στη Φλωρεντία του 16ου αιώνα: η επιστολή του Bronzino στον Benedetto Varchi
10:20 Εργίνα Ξυδούς, Magister, Universität Wien, Βιέννη
Ο ζωγράφος Αντώνιος Βασιλάκης (επονομαζόμενος Aliense), 1556 -1629
10:40 Παναγιώτης Κ. Ιωάννου, επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Περί Ζωγραφίας». Άγνωστο χειρόγραφο του 18ου αιώνα.
11:00 Συζήτηση
11:30 Διάλειμμα
12:00 Θοδωρής Κουτσογιάννης, έφορος της Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων
Εικονογραφικές-εικονολογικές υπερβολές ελληνικού ενδιαφέροντος στην ιταλική Αναγέννηση: Αρχαιοελληνικές και βυζαντινές υπερ-αναγνώσεις στην τέχνη της πρώιμης και υψηλής Αναγέννησης
12:20 Αμαλία Παπαϊωάννου, διδάκτωρ, Université Paris I, Panthéon – Sorbonne, Παρίσι
Η ιστοριογραφία της αιγυπτιακής τέχνης πριν και μετά από την εκστρατεία του Ναπολέοντα: προτάσεις για μία νέα προσέγγιση του φαινομένου της Αιγυπτιομανίας του 18ου αιώνα
12:40 Άρης Σαραφιανός, επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Η «Αλήθεια» και η «Έκφραση της Σάρκας», ο «Φόβος» και η «Κατάπληξη της Ακρίβειας»: τα Γλυπτά του Παρθενώνα στη Βρετανική Βουλή, 1816
13:00 Νίκη Λοϊζίδη, ομότιμη καθηγήτρια, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Aπό τη Νεοκλασική Σκηνή στο χώρο των Οδοφραγμάτων: Τέχνη και ιστορική συνείδηση στα πρώτα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης
13:20 Συζήτηση
14:00 Διάλειμμα
Απογευματινή συνεδρία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελήτρια Τμήματος Ζωγραφικής Χαρακτικών & Σχεδίων, Μουσείο Μπενάκη
16:30 Θεοχάρης Τσάμπουρας, διδάκτωρ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Γκρίζες ζώνες, συμβατικά όρια και μεθοδολογικές ιδεοληψίες: η αναζήτηση των απαρχών της νεοελληνικής τέχνης
16:50 Νικόλαος Γραίκος, διδάκτωρ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ιστορία της νεοελληνικής εκκλησιαστικής τέχνης: ζητήματα οριοθέτησης του ερευνητικού πεδίου και επαναπροσδιορισμού της ιστοριογραφικής μεθόδου
17:10 Eka Tchkoidze, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Ilia State University, Τιφλίδα
Γεωργιανή συλλογή των μεσαιωνικών εικόνων από σμάλτο τον 19ο-20ό αιώνα και η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της εποχής
17:30 Συζήτηση
18:00 Διάλειμμα
18:30 Μαργαρίτα Βουλγαροπούλου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Princeton University, Πρίνστον
Από το αγιογραφικό εργαστήριο στη βιομηχανική παραγωγή: Το έργο του Κερκυραίου Νικόλαου Ασπιώτη
18:50 Μίρκα Παλιούρα, ιστορικός της τέχνης, Συλλογή Φινόπουλου, Μουσείο Μπενάκη
Το έργο του ασπούδαχτου ζωγράφου Σπύρου Παλιούρα (1877-1957): μια εκδοχή της ελληνικότητας του Μεσοπολέμου;
19:10 Άνη Κοντογιώργη, ιστορικός τέχνης, Διεύθυνση Νεότερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Η λαϊκότητα ως όχημα του μοντερνισμού: ο Καραγκιόζης και το «Καταραμένο Φίδι»
19:30 Μαρία Γ. Μόσχου, διδάκτωρ, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Η αισθητική της «αθωότητας». Ορισμοί και ζητήματα οριοθέτησης της ναΐφ τέχνης
19:50 Συζήτηση
ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016
Πρωινή συνεδρία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αρετή Αδαμοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
10:00 Μαριάννα Καράλη, υποψήφια διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Εθνική χωρογραφία και φωτογραφικό τοπίο: οι πρώτες θεσμικές προσπάθειες προβολής της Ελλάδας (1900- 1911)
10:20 Θανάσης Σωτηρίου, ιστορικός τέχνης, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
«Νεαρέ αρχιτέκτων πού πας;» H αρχιτεκτονική διαδρομή του Ισαάκ Σαπόρτα στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1930
10:40 Γλαύκη Γκότση, διδάκτωρ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Εικόνες μοντέρνων γυναικών στην ελληνική τέχνη του μεσοπολέμου
11:00 Χριστίνα Δημακοπούλου, υποψήφια διδάκτωρ, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Το εργαστήριο του Κωσταντίνου Παρθένη στην ΑΣΚΤ και η διδασκαλία της τέχνης ως διδασκαλία της «επιστήμης» της
11:20 Συζήτηση
12:10 Διάλειμμα
12:40 Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος, καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης και συνεργαζόμενος ερευνητής, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας
Η «γενιά του ’30» στην ιστοριογραφία της νεοελληνικής τέχνης: η προβληματική χρήση ενός αδιευκρίνιστου όρου και η κατασκευή μιας ανύπαρκτης «γενιάς» καλλιτεχνών
13:00 Έλενα Χαμαλίδη, επίκουρη καθηγήτρια, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Εκσυγχρονισμός και τάξη στο παράδειγμα της πρόσληψης του Κυβισμού στη Μεταπολεμική Ελλάδα
13:20 Πόπη Σφακιανάκη, υποψήφια διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Πιστεύετε στη χρησιμότητα της τεχνοκριτικής;» Κριτική προσέγγιση μιας έρευνας γνώμης του 1927 στην εφημερίδα Paris-Midi
13:40 Ελεονώρα Βρατσκίδου, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Alexander von Humboldt Stiftung – Technische Universität Berlin, Βερολίνο
«Mια ιδέα κάπως λειψή»: η κριτική του Τώνη Σπητέρη για την έκθεση Θεόφιλου στο Παρίσι το 1961
14:00 Συζήτηση
14:30 Διάλειμμα
Απογευματινή συνεδρία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λία Γυιόκα, επίκουρη καθηγήτρια, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
16:30 Νίκος Δασκαλοθανάσης, καθηγητής, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Ιστορία της τέχνης και εθνικισμός: από τη «γαλλική» Αναγέννηση στους «πριμιτίφ» ζωγράφους
16:50 Νίκος Χατζηνικολάου, ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Εθνικές Σχολές στην Ιστορία της Τέχνης και η ανάδειξη του Ανρί Φοσιγιόν ως αντιπροσωπευτικού εκπροσώπου της Γαλλικής Σχολής
17:10 Γεώργιος Μ. Σαρηγιάννης, ομότιμος καθηγητής, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Σοσιαλιστικός ρεαλισμός ή απλά ρεαλισμός; Το κοινωνικό περιεχόμενο της τέχνης και η σωστή ή λαθεμένη χρήση σχετικών όρων
17:30 Νίκος Πεγιούδης, διδάκτωρ, University College London, Λονδίνο
Ο σχεδιαστής ως Gesamtkünstler: κρίση και μεταμορφώσεις της καλλιτεχνικής εργασίας στο γερμανικό κίνημα εφαρμοσμένων τεχνών των αρχών του 20ού αιώνα
17:50 Συζήτηση
18:30 Διάλειμμα
18:50 Φανή Μουμτζίδου, μέλος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Στιγμιότυπα «οικιακής ευτυχίας»: «Ο γάμος του Αρνολφίνι» (1434) του Jan Van Eyck και «Τι να είναι εκείνο που κάνει το σημερινό σπίτι τόσο διαφορετικό, τόσο ελκυστικό;» (1956) του Richard Hamilton
19:10 Μιχάλης Χατζηδάκης, μεταδιδακτορικός επιστημονικός συνεργάτης, Humboldt Universität Berlin, Βερολίνο
Πρόσληψη της αρχαιότητας και μελέτες ιστορίας της τέχνης. Από τον Aby Warburg στο ερευνητικό πρόγραμμα SFB 644 «Μεταμορφώσεις της αρχαιότητας»
19:30 Αγγελική Πολλάλη, επίκουρη καθηγήτρια, Deree – The American College of Greece
Η μέθοδος του Panofsky: Τα δυσδιάκριτα όρια ανάμεσα στην Εικονολογία και την Εικονογραφία
19:50 Γιάννης Χατζηνικολάου, μεταδιδακτορικός επιστημονικός συνεργάτης, Humboldt Universität Berlin, Βερολίνο
Ο Claudius Civilis του Aby Warburg
20:10 Συζήτηση
ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016
Πρωινή συνεδρία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λουίζα Αυγήτα, διδάκτωρ, City University London, Λονδίνο
10:00 Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, ομότιμος καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Η παγκοσμιοτική αντίληψη της ιστορίας της σύγχρονης τέχνης, ως ολοκληρωτισμός. Τα παραγωγικά συστήματα, η επαγωγή, η εντροπία και οι δηλώσεις για το τέλος της τέχνης
10:20 Σωτήρης Μπαχτσετζής, Λέκτορας, Deree – The American College of Greece, Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Η φαινομενολογία της εικόνας ως υπόρρητη μεθοδολογική συνιστώσα της ιστορίας της τέχνης
10:40 Κάτια Παπανδρεοπούλου, διδάκτωρ, Université Paris I, Panthéon-Sorbonne, Παρίσι
Επανεκθέτοντας την ιστορία του μοντερνισμού: μουσειολογική πρακτική ή πολιτική επιλογή;
11:00 Γιάννης Μπόλης, επιμελητής, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Το θέατρο της ρωσικής πρωτοπορίας: Από τη Νίκη επί του ήλιου στη Γη σε αναβρασμό
[ Για προσωπικούς λόγους ο κος Μπόλης δεν μπόρεσε να συμμετάσχει στο συνέδριο.]
11:20 Συζήτηση
12:10 Διάλειμμα
12:40 Εύα Φωτιάδη, μεταδιδακτορική ερευνήτρια, Freie Universität Berlin, Βερολίνο
Ο Αλέξανδρος Ιόλας τα χρόνια της Hugo Gallery και η προώθηση του Σουρρεαλισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες
13:00 Miguel Fernandez Belmonte, υποψήφιος διδάκτωρ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Η σχέση της τέχνης του Έλληνα ζωγράφου Δημήτρη Περδικίδη με την εθνική αφήγηση για την αφαιρετική ζωγραφική στην Ισπανία (1953-1964)
13:20 Αντώνης Δανός, επίκουρος καθηγητής, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λεμεσός
Το έργο του Γεώργιου Πολ. Γεωργίου: «διαχρονική» Κύπρος, κοσμοπολιτισμός ή/και «αυτόχθονας» εξωτισμός, και αντι-αποικιοκρατικές τοιχογραφίες
13:40 Ηρώ Κατσαρίδου, επιμελήτρια, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Η «Θάλασσά μας», ξανά: λόγοι για τη Μεσογειακή φωτογραφία
14:00 Συζήτηση
14:30 Διάλειμμα
Απογευματινή συνεδρία
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Άννυ Μάλαμα, επιμελήτρια, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου
16:30 Αλέξανδρος Τενεκετζής, διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Το αρχείο του Γιώργου Ζογγολόπουλου: μια πρώτη προσέγγιση
16:50 Παναγιώτης Μπίκας, μέλος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Δημόσια Γλυπτική και Μνήμη. Η περίπτωση των μνημείων για τον Κυριάκο Μάτση και το Εβραϊκό Νεκροταφείο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
17:10 Ζέττα Αντωνοπούλου, ιστορικός τέχνης, Ιστορικό Αρχείο Δήμου Αθηναίων
Τέχνη και Τοπική Αυτοδιοίκηση 1941-1950. Καταγραφή από τα Πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας
17:30 Άρτεμις Ζερβού, επιμελήτρια, Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου
Η υπόθεση της «Εθνικής Καρτερίας» (1952-1956). Η διαμάχη γύρω από το πρώτο ελληνικό μνημείο στα απελευθερωμένα Δωδεκάνησα
17:50 Συζήτηση
18:30 Διάλειμμα
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κωνσταντίνος Στεφανής, ιστορικός τέχνης, Συλλογή Φινόπουλου, Μουσείο Μπενάκη
18:50 Λευτέρης Σπύρου, υποψήφιος διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Αφηγήματα της ιστορίας της νεοελληνικής ζωγραφικής τη δεκαετία του 1950
19:10 Αντώνης Βάθης, εικαστικός καλλιτέχνης, Νίκη Παπασπύρου, υποψήφια διδάκτωρ, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών
Η Caresse Crosby και ο ρόλος της στην προώθηση της ελληνικής τέχνης διεθνώς. Το καλλιτεχνικό περιοδικό Portofolio και η έκθεση του 1952 στους Δελφούς
19:30 Μάρω Ψύρρα, υποψήφια διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Στυλιανή Αναστασάκη, υποψήφια διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Mec Art Graphic 1972: Οι καλλιτέχνες της Mec Art και η εκδότρια Μάγδα Κοτζιά
19:50 Συζήτηση – Λήξη του συνεδρίου
Πρόγραμμα Ε΄Συνεδρίου και περιλήψεις σε pdf