Ο Matthew Rampley είναι συγγραφέας πολυάριθμων βιβλίων όπως: Nietzsche, Aesthetics and Modernity (2000), The Remembrance of Things Past: on Aby M. Warburg (2000), The Vienna School of Art History (2013), The Seductions of Darwin (2017).
Μέχρι πρόσφατα ήταν πρόεδρος του τμήματος Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Birmingham, ενώ μόλις ανέλαβε τη διεύθυνση του Ευρωπαϊκού προγράμματος «Continuity / Rupture: Art and Architecture in Central Europe 1918-1939», με έδρα το Masaryk University, Brno. Στη συγκεκριμένη διάλεξη παρουσίασε μέρος της έρευνάς του που σχετίζεται με αυτό το πρόγραμμα.
Πώς να παροτρύνει κανείς τα μέλη μιας πολυεθνικής κοινωνίας να γίνουν αφοσιωμένοι πολίτες της; Αυτό το επίκαιρο ερώτημα απέκτησε κομβική σημασία για την Αυστρο-Ουγγρική αυτοκρατορία κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Η νομιμότητα της πολυπολιτισμικής αυτοκρατορίας των Αψβούργων αμφισβητήθηκε καθώς η ιδεολογία του εθνικισμού έγινε όλο και πιο ισχυρή στην Ευρώπη. Ο προσδιορισμός της εθνικής ταυτότητας στην Αυστρο-Ουγγαρία έγινε πιο σημαντικός από το να είναι κανείς μέλος μιας κοσμοπολίτικης κοινότητας. Η διάλεξη εξετάζει τη σημασία των ζητημάτων του εθνικισμού και της πολυπολιτισμικότητας για τη δημιουργία των τεχνών, καθώς και το πρόγραμμα των εκθέσεων στα δημόσια μουσεία και στις αίθουσες τέχνης. Υποστηρίζει ότι οι εικαστικές τέχνες έγιναν το πεδίο όπου διαφορετικά ιδεώδη κοινωνικής και πολιτικής ταυτότητας ανταγωνίστηκαν μεταξύ τους. Θα εστιάσει στους τρόπους με τους οποίους η αυτοκρατορία χρησιμοποίησε την πατρωνία και υποστήριξε τις τέχνες για να προωθήσει τα δικά της πολιτικά προστάγματα. Τέλος, θα εξετάσει τους τρόπους με τους οποίους η κατάρρευση της αυτοκρατορίας των Αψβούργων το 1918 επηρέασε την παραγωγή των εικαστικών τεχνών αμέσως μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η αυτοκρατορία έδωσε τη θέση της στις μικρότερες και ‘τραυματισμένες’ δημοκρατίες της Αυστρίας και της Ουγγαρίας.
Η διάλεξη αποτελεί μέρος της σειράς τακτικών διαλέξεων που διοργανώνει η ΕΕΙΤ με προσκεκλημένους ομιλητές ιστορικούς τέχνης διεθνούς κύρους.