ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2005
10.00-11.30 τελετή έναρξης – προσφωνήσεις
Πρωινή συνεδρία: «Το θεσμικό πλαίσιο και η κοινωνική θέση του καλλιτέχνη»
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Νίκη Λοϊζίδη
12.00 Σταύρος Βλάχος, υποψήφιος διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Otto-Friedrich Universität Bamberg
Το θεωρητικό έργο του Albrecht Dürer ως αντανάκλαση μιας νέας κοινωνικής θέσης του καλλιτέχνη στον γερμανόφωνο χώρο
12.20 Τιτίνα Κορνέζου, ειδική επιστήμων ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η Βασιλική Ακαδημία Ζωγραφικής και Γλυπτικής τον 17ο αιώνα στη Γαλλία: ζητήματα ιστορίας και ιστοριογραφίας
12.40 Φανή Μουμτζίδου, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΠΘ
Αφηγηματική ζωγραφική και εκκλησιαστικοί θεσμοί κατά την ύστερη Αναγέννηση: η περίπτωση του Paolo Veronese
13.00 Σωτήρης Μπαχτσετζής, υποψήφιος διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Technische Universität Berlin
Από την έκθεση μοντέρνας τέχνης στη σύγχρονη εγκατάσταση: η καλλιτεχνική ιδιότητα σε μετάβαση
13.20 Συζήτηση
Επίσκεψη στους χώρους της ΑΣΚΤ
Γεύμα προσφερόμενο από τον Πρύτανη, Χρόνη Μπότσογλου
Απογευματινή συνεδρία: «Το θεσμικό πλαίσιο και η κοινωνική θέση του καλλιτέχνη»
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ευγένιος ∆. Ματθιόπουλος
17.30 Μίλτος Φραγκόπουλος, επισκέπτης καθηγητής ιστορίας της τέχνης, University of Derby
Η σύγχρονη τέχνη και το ζήτημα των απαρχών
17.50 Νίκος Χατζηνικολάου, καθηγητής ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η περίπτωση του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
18.10 ∆ώρα Μαρκάτου, επίκουρη καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Η κοινωνική θέση του καλλιτέχνη στην Ελλάδα του 19ου αιώνα
18.30 ∆ημήτρης Παυλόπουλος, λέκτορας ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το “Μαθητολόγιον” του Βασιλικού Πολυτεχνείου, 1859-1871: αλήθειες και πλάνες
18.50 Μίρκα Παλιούρα, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Μια “διαδρομή” μεταξύ της βυζαντινής τέχνης και της νεοελληνικής δημιουργίας: η περίπτωση του Θεόδωρου Ράλλη
19.10 Συζήτηση
Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2005
Πρωινή συνεδρία: «Οι καλλιτέχνες ως συγγραφείς κειμένων για την τέχνη: από τις πραγματείες των νεότερων χρόνων στα μανιφέστα της πρωτοπορίας και τα κείμενα της εποχής μας»
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ∆ώρα Μαρκάτου
10.00 Μαριλένα Κασιμάτη, επιμελήτρια Εθνικής Πινακοθήκης
Οι Πραγματείες του Giovanni Paolo Lomazzo
10.20 Παναγιώτης Ιωάννου, λέκτορας ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Trattato della pittura: ο άφαντος Leonardo. Γύρω από την προϊστορία, την επώαση και την υποδοχή της πρώτης έκδοσης της Πραγματείας περί ζωγραφικής του da Vinci (1651)
10.40 Ναυσικά Λιτσαρδοπούλου, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Brown University, Providence, Rhode Island
Ο Karel van Mander και η σύγχρονη θεωρία της τέχνης
11.00 Νότη Κλάγκα, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Giovanni Baglione: ζωγράφος-συγγραφέας. Ένα παράδειγμα διάστασης μεταξύ θεωρητικής προσέγγισης και καλλιτεχνικής πρακτικής τον 17ο αιώνα
11.20 Άρης Σαραφιανός, επιστημονικός συνεργάτης ιστορίας της τέχνης , University of Manchester
Τα “Μανιφέστα” του θετικιστικού ρεαλισμού: τα γραπτά του Benjamin R. Haydon καιτα γλυπτά του Παρθενώνα (1806-1846)
11.40 Διάλειμμα
12.10 Ευθυμία Μαυρομιχάλη, ειδική επιστήμων ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Τα μοντέρνα στοιχεία στη θεωρία του Roger de Piles και η σχέση τους με τη ζωγραφική του Turner
12.30 Αικατερίνη Μανδρώνη, επιστημονική συνεργάτις ιστορίας της αρχιτεκτονικής, Ακαδημία Αθηνών
∆ιά της τεθλασμένης η ευθεία”: το περιοδικό 3ο Μάτι και η υποδοχή του κυβισμού στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου
12.50 Αναστασία Κοντογεώργη, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΠΘ
Τα κείμενα του Γιάννη Τσαρούχη: πρωτοποριακές κατευθύνσεις ή ευφυείς παραδοξολογίες;
13.10 Συραγώ Τσιάρα, επιμελήτρια Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Η σχέση της καλλιτεχνικής παραγωγής με τις φυσικές επιστήμες και τις νέες τεχνολογίες στα κείμενα της Ρωσικής Πρωτοπορίας
13.30 Συζήτηση
Γεύμα στο Νέο Κτίριο του Μουσείου Μπενάκη προσφερόμενο από τον διευθυντή του, Άγγελο ∆εληβορριά.
Απογευματινή συνεδρία: «Μητροπολιτικά κέντρα και περιφέρεια: από την Αναγέννηση στον 20ό αιώνα»
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μαριλένα Κασιμάτη
17.30 Ευγένιος ∆. Ματθιόπουλος, επίκουρος καθηγητής ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Η πρόσληψη της αφηρημένης τέχνης στην Ελλάδα (1945-1960) στο πεδίο της θεωρίας και της κριτικής της τέχνης
17.50 Αλίνα Χατζησπύρου, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Ο θεωρητικός λόγος για την τέχνη, η τεχνοκριτική και οι καλλιτεχνικές τάσεις που προβάλλονται από το χώρο της Αριστεράς στη μεταπολεμική Ελλάδα και Γαλλία
18.10 Φωτεινή (Νάντια) Βλάχου, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Veira Portuense: ένας πορτογάλος ζωγράφος του τέλους του 18ου αιώνα ανάμεσα στη Ρώμη και το Λονδίνο
18.30 Λουίζα Αυγήτα, υποψήφια διδάκτωρ, Department of Cultural Policy and Management, City University London
Βαλκάνια και σύγχρονη τέχνη: ο τόπος και ο κόσμος
18.50 Πολύνα Κοσμαδάκη, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Université Paris La Sorbonne (Paris IV)
Η έννοια της πολυπολιτισμικότητας στη σύγχρονη τέχνη
19.10 Συζήτηση
Ξενάγηση στην έκθεση «Βιντεογραφίες» στον εκθεσιακό χώρο «Νίκος Κεσσανλής» («εργοστάσιο») της ΑΣΚΤ από τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Άννα Καφέτση
Κυριακή, 27 Νοεμβρίου 2005
Πρωινή συνεδρία: «Τέχνη και εθνικισμοί»
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Νίκος Χατζηνικολάου
10.00 Αθηνά Παπανικολάου, υποψήφια διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Τέχνη και εθνική ταυτότητα στην Ισπανία του 17ου αιώνα
10.20 Άννυ Μάλαμα, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, AΠΘ
Από τον Προμηθέα στον Απόστολο Παύλο: η συγκρότηση ενός εθνικού πανθέου και η αφήγηση μιας εξελικτικής διαδρομής όπως αποτυπώνεται στον ζωγραφικό διάκοσμο του Πανεπιστημίου Αθηνών
10.40 Παναγιώτης Μπίκας, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, AΠΘ
Ο ρόλος της εικόνας στην έκφραση και τη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης στην Ελλάδα: η περίπτωση των εικονογραφημένων περιοδικών του 19ου αιώνα
11.00 Βασιλική Σαρακατσιάνου, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αφηρημένη τέχνη και ελληνικότητα
11.20 Αρετή Αδαμοπούλου, λέκτορας ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Τέχνη και εθνικός χαρακτήρας στη δεκαετία του 1960 στην Ελλάδα
11.40 Συζήτηση
Γεύμα προσφερόμενο από τον Τομέα Θεωρητικών της ΑΣΚΤ
Απογευματινή συνεδρία: «Το πρόβλημα της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας στις αρχές του 21ου αιώνα»
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Νίκος ∆ασκαλοθανάσης
17.30 ∆ημήτρης Βάσσος, υποψήφιος διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, ΑΣΚΤ
Η προβληματική μεταγραφή και χρήση του όρου “avant-garde” στην Ελλάδα
17.50 Ιλιάνα Ζάρρα, διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης, AΠΘ
Πρωτοπορία και παράδοση: λίγες παρατηρήσεις σε ορισμένες συνθέσεις των ρώσων πρωτοποριακών καλλιτεχνών Kazimir Malevich και Ivan Kudriashev
18.10 Αγγελική Σαχίνη, διδάσκουσα ιστορίας της τέχνης, ΑΠΘ
Σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή και πρωτοπορία: ακούσια συνύπαρξη
18.30 Λία Γυιόκα, λέκτορας ιστορίας της τέχνης, AΠΘ
Πώς να διδάξει κανείς τα κινήματα της avant-garde σήμερα;
18.50 Κώστας Ιωαννίδης, ειδικός επιστήμονας ιστορίας της τέχνης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Ο θεατής εντός του έργου: ένα ζήτημα αισθητικής της πρόσληψης
19.10 Συζήτηση